De jonge Nederlandse auteur van het boek ‘De Prestatiegeneratie’ – Jeroen van Baar – noemt zijn generatiegenoten ‘maximalisten’. Op Prestatiegeneratieprofessioneel vlak is enkel de top goed genoeg. Ook in het persoonlijk leven is perfectie de norm. Daarvoor gaan ze tot het uiterste. En toch zijn ze niet tevreden!

Hoe kan het ook anders. Als enkel perfectie goed genoeg is, moet je wel onder de lat door gaan. Als oorzaak wijst de auteur in de richting van de sociale media. Onophoudelijk worden we bestookt met beelden van het perfecte geluk van anderen. Het lijkt of enkel wij tegenslagen kennen. Al die duimen en andere likes geven ons een goed gevoel over anderen, maar scheppen tegelijkertijd een gevoel van onbehagen over ons eigen leven.

Maar enkel de sociale media met de vinger wijzen voor de ontevredenheid is al te kort door de bocht. Waarom blijven we steeds meer nastreven, ook al weten we dat we er niet gelukkiger door worden? Een klein experiment maakt veel duidelijk. Stel, je werkgever laat je kiezen tussen twee loonsverhogingen. Ofwel krijg je 50 euro per maand opslag, en je collega’s 25 euro. Ofwel krijg je 100 euro opslag, en je collega’s 250 euro. Wel, meer dan de helft van de deelnemers aan dit experiment koos voor de eerste optie. Blijkbaar zijn velen gelukkiger met een kleinere opslag, als deze maar groter is dan die van de collega’s! Hetzelfde principe verklaart waarom de Oost-Duitsers na de eenmaking van Duitsland hun inkomen fors toenam, maar hun geluksgevoel kelderde. De vergelijking met de veel rijkere West-Duitsers werkte deprimerend. Meer nog, eenmaal we een trapje hoger staan, raken we al snel gewend aan de nieuwe standaard. Om ons geluksgevoel een nieuwe boost te geven, moeten we weer een trapje hogerop. Zo werken we ons te pletter, maar worden we toch niet gelukkiger. Het is alsof we in een tredmolen lopen. We lopen ons in het zweet, en toch gaan we niet vooruit. Tot we het tempo van de anderen niet meer kunnen volgen …

De Britse filosoof Alain de Botton is van mening dat de drang om te vergelijken met anderen meer dan ooit weegt op ons geluksgevoel. ‘Niemand was jaloers op de koningin van Engeland. Haar huis is veel te groot. En ze spreekt zo raar. Maar tegenwoordig draagt zelfs Bill Gates een jeansbroek, net zoals u en ik. En hebben we niet allemaal een garage en een paar goede ideeën? Toch is zijn levensstandaard even moeilijk te evenaren als die van de koningin van Engeland.’ Het blind nastreven van de materiële status van anderen is evenwel een echte ‘geluksval’. Nochtans is dat net wat reclameboodschappen ons elke minuut van de dag proberen wijs te maken: als we meer consumeren, zullen we gelukkiger worden. It is not what you consume, but what consumes you!

Moeten we dan – zoals auteur Jeroen van Baar schrijft – ons ‘tevreden stellen met middelmatigheid’? Neen, maar we moeten wel los komen van de illusie dat geluk enkel volgt wanneer we al onze ambities tegelijk waar maken. Dit is ook geen oproep om alles achter te laten, en zoals de Griekse filosoof Diogenes in een ton te gaan leven. Er zijn best wel aangenamere manieren om een waarachtig leven te leiden. Misschien komt auteur Guillaume van der Stichelen in zijn boekje Echt nog het dichtst bij een bruikbaar tegengif tegen de prestatiemaatschappij. ‘Geluk hangt niet af van het nemen van de juiste beslissingen. Je kan onmogelijk op voorhand weten welke de beslissing de goeie is. Beslissingen moet je nemen op het gevoel. Je verstand moet je bewaren om achteraf te zorgen dat die beslissingen, welke dan ook, goed uitvallen. Trouwens, je hebt niet alles in de hand. Er zijn een boel beslissingen die jou nemen … Mensen zijn op zoek naar echtheid in het leven.’

Een eerder opiniestuk in Knack over de work-life balance: De Citroenpers

Print Print

Geef een reactie




Reacties

  1. yolande de groote says:

    Volgens mij is het niet zo dat jij persé altijd meer en hogerop wil wat je ongelukkig maakt maar de kijk van de anderen op jouw succes,hun ziekelijke jaloezie die maakt dat het je niet is gegund dat de zon voor jou schijnt en hun pesterijen die daarop volgen

About

Over deze Blog

We mogen hierbij niet enkel naar de dingen kijken zoals ze zijn en ons afvragen: waarom? Het is hoog tijd om nieuwe ideeen te lanceren en ons af te vragen: waarom niet?

Peter’s Twitter
 
RSS