‘Over twintig jaar zal het verboden zijn om nog zelf met de auto te rijden. We zullen het gewoonweg te gevaarlijk vinden.’ Dat is de provocerende stelling van deview-1 CEO van de Amerikaanse autobouwer Tesla, Elon Musk. ‘Net zoals de eerste liften aanvankelijk door een bode moesten worden bediend opdat we er in zouden durven stappen, staat nu niemand er nog bij stil dat de lift volledig autonoom op en neer gaat. Zo zal het ook met de zelfrijdende auto gaan.

Uit onderzoek blijkt dat 84% van de Amerikanen er nog de voorkeur aan geeft om zelf het stuur in handen te houden. Maar dat kan snel veranderen. Slechts enkele jaren vooraleer iedereen een draagbare telefoon had, gaven peilingen nog aan dat niet de helft van de consumenten interesse had om zich een ‘gsm’ aan te schaffen … Net zoals bij de opkomst van de gsm worden de voordelen van de zelfrijdende auto vandaag nog fel onderschat. Onbekend maakt …

De impact van de komst van de zelfrijdende auto is veel diepgaander dan wat vrije tijd om te kaarten met de passagiers. Veruit de belangrijkste vooruitgang is natuurlijk dat het aantal verkeersongevallen drastisch zal dalen. Eindelijk geen overdreven snelheid meer in het verkeer. Alleen al daarom moeten we deze nieuwe technologie omarmen! Onvermijdelijk zal ook de kostprijs van de autoverzekering drastisch dalen, dat is mooi meegenomen.

Minder verkeersongevallen betekent niet alleen heel wat minder menselijk leed, maar ook veel minder fileleed. Gedaan ook met al die stress en tijdverlies om een parkeerplaats te zoeken. We stappen uit aan onze bestemming, en geven dan opdracht aan de wagen om zich elders te parkeren. Als we terug vertrekken, roepen we via de smartphone de wagen gewoon terug op. En voor mensen men een handicap is het een kans om een deel van hun mobiliteit te herwinnen. De eerste rit van de zelfrijdende auto van Google werd trouwens uitgevoerd door een blinde man. Ook ouderen voor wie zelf rijden moeilijk is geworden, zullen een deel van hun sociaal leven kunnen herontdekken.

Er is geen regio ter wereld die zo veel te winnen heeft bij de introductie van de zelfrijdende auto als Vlaanderen. Enkel zo kunnen we de doelstelling van 0 verkeersdoden haalbaar maken. En nergens ter wereld zijn er meer files dan hier. We krijgen nu de unieke kans om van deze handicap een troef te maken. De zelfrijdende auto die op Vlaamse wegen succesvol rondrijdt, kan immers overal ter wereld rijden! Daarom ook maken we vaart met onze resolutie in het Vlaams Parlement om uitgebreid testen met de zelfrijdende auto mogelijk te maken.

Maar de impact van de zelfrijdende auto gaat veel verder dan enkel mobiliteit. Omdat de auto niet meer voor de deur hoeft te staan om beschikbaar te zijn, zal een parkeerplaats aan onze woning zijn nut verliezen. Een mooie besparing bij de aankoop van een woning! Het zal ook niet meer nodig zijn om vlabij bij een stopplaats van het openbaar vervoer te wonen. En ‘afgelegen’ gebieden zullen niet meer afgelegen zijn. De impact van de zelfrijdende auto op de vastgoedsector zal even groot zijn als op de transportsector. Er zullen ook minder wagens op de baan zijn, want we zullen veel makkelijker een zelfrijdende auto delen met familie of buren. Delen wordt het nieuwe hebben.

Science-fiction, denkt u? Wel, over enkele maanden zal u al vierhonderd zelfrijdende auto’s kunnen bewonderen op de Belgische snelwegen. Want alle eigenaars van een Tesla krijgen dan een update van hun software, die de auto in staat stelt om het stuur van de chauffeur over te nemen. Meer nog, volgens de federale overheidsdienst mobiliteit is dit mogelijk binnen de bestaande wetgeving, zolang de chauffeur op elk ogenblik het stuur terug kan overnemen. En volgens verzekeringsmaatschappijen valt dit alles ook nog onder de klassieke autoverzekering. Aanvankelijk zal Tesla de software beperken tot de snelwegen, maar de autobouwer beweert dat hun technologie nu al op punt staat om het op termijn ook mogelijk te maken in stadskernen!

De vraag is dus niet langer of de zelfrijdende auto er komt, de vraag is nog enkel wanneer. De dag dat ook u in een zelfrijdende auto stapt komt er aan, zeker weten.

Peter Van Rompuy, Mathias De Clercq en Dirk de Kort.

Verschenen in De Tijd van 24 april 2015.

Lees ook eerdere blogs over het thema van de zelfrijdende auto’s:

Print Print

Geef een reactie




No comments yet.

About

Over deze Blog

We mogen hierbij niet enkel naar de dingen kijken zoals ze zijn en ons afvragen: waarom? Het is hoog tijd om nieuwe ideeen te lanceren en ons af te vragen: waarom niet?

Peter’s Twitter
 
RSS