De afgelopen dagen kregen we twee sorry’s aangeboden.

Eerst waren er de tranen van Akio Toyoda, CEO van Toyota en kleinzoon van de stichter. Toyota moest miljoenen auto’s terugroepen omwille van een technisch defect. Mogelijk zijn in de VS 19 dodelijke ongevallen aan dit defect te wijten. Toyoda kreeg het moeilijk toen hij voor de wereldpers zijn excuses aanbood. Japanners tonen nooit hun emoties. Nu gebeurt het toch. Is dat een teken van falen?

Neen, wanneer een aziaat toch zijn emoties toont, dan kan je er van op aan dat ze echt zijn. De tranen van Toyoda zijn authentiek. Authenticiteit is niet fabriceerbaar. Het is geen pr-stunt.

Dat kan allerminst gezegd worden van de ‘I’m sorry’ van Tiger Woods. Hij bood zijn excuses aan voor zijn ’seksverslaving’. Zijn toespraak was duidelijk niet zelf geschreven. Een salvo aan persberichten volgde dadelijk na de toespraak. O.a. van Nike ‘wij staan volledig achter Tiger’.

Compleet ongeloofwaardig. Eigenlijk met een zekere minachting voor de consument.

Geef mij maar de onbedoelde tranen van Toyoda. Oprechte emotie, gevolgd door moedige beslissingen.

Toyota verkocht in januari een pak meer wagens …

Lees ook mijn column voor Knack over authenticiteit: ‘Tranen van de kleine Generaal

Print Print

Geef een reactie




No comments yet.

About

Over deze Blog

We mogen hierbij niet enkel naar de dingen kijken zoals ze zijn en ons afvragen: waarom? Het is hoog tijd om nieuwe ideeen te lanceren en ons af te vragen: waarom niet?

Peter’s Twitter
 
RSS