Aangrijpend drama geregisseerd door Clint Eastwood en volledig terecht de grote winnaar bij de oscarsuitreiking, het sleepte de beeldjes in de wacht voor beste regisseur, beste actrice (Hilary Swank), beste film en beste mannelijke bijrol (Morgan Freeman). Maar natuurlijk zijn de oscars al lang niet meer een goede barometer om uw maandelijks bioscoopbezoekje op af te stemmen. U mag echter, met mijn zegen, ditmaal zeker en vast vertrouwen op het oordeel van onze oscarjury want deze film is werkelijk een pareltje.

Clint Eastwood levert hier een diepzinnig drama af met een meesterlijke cast, waarin emoties, sociale afkomst, moed en doorzettingsvermogen centraal staan. Clint vertolkt de rol van Frankie Dunn, een oude kranige en door het leven getekende man wiens bestaan volledig in het teken van boks staat. Hij bezit een kleine ouderwetse gym met vele talentrijke boksers en wordt daarin bijgestaan door zijn feitelijk enige “vriend” nl. Eddie Dupris (Morgan Freeman) die met zijn prestatie doet terugdenken aan zijn gloriedagen van “ The Shawnshenk Redemption”. Hij mag immers het verhaal doorheen de film vertellen met zijn befaamde warme rauwe stem, die als geen ander ware emoties kan doen weerklinken.

Frankie is echter een zeer complex figuur, een meesterlijke trainer echter met één gebrek. Hij durft geen risico nemen, niet in het leven, niet met zijn boksers. Hij draagt littekens van het verleden mee en kan geen troost vinden bij zichzelf voor zijn gemaakte fouten. Vandaar ook zijn lijfspreuk tegenover zijn vechters “always defend yourself”. Tot op een dag een vrouw verschijnt in zijn gym Maggie Fitzgerald ( Hilary Swank), die na veel aandringen en kritiek toch getraint zal worden door Frankie, die haar onmiskenbare talent en doorzettingsvermogen niet kan negeren. Hij herkent immers haar levensloop, zij is liefdeloos opgevoed en ziet maar één straaltje hoop in haar leventje nl. boks. Hier vinden zij elkaar, in hun toewijding en devotie aan deze sport. Ze stoten dan samen ook in geen tijd, en op indrukwekkende wijze, door naar de top. Even zijn ze zelfs misschien, al was het maar voor een fractie….. gelukkig. Het leven echter is een beetje als boks, het is ongenadig en hard, vereist doorzetting- en incasserinsvermogen. Deze les zullen beide getormenteerde zielen nogmaals moeten ondergaan wanneer Maggie in haar kamp voor de titel verlamd raakt voor het leven. Hier wandelt de film van het ene extreme in het andere. Van succes en stilaan openbarend geluk voor beiden, vallen ze in terug in hun eeuwige levensverhaal, nl. dat van ongeluk en onmacht. Niet alleen in boks ligt winst en verlies dicht bij elkaar in het leven ook. Totaal aangrijpend wordt het dan wanneer Maggie aan Frankie vraagt om haar leven voor haar te beïndigen. Frankie die heel zijn leven onder het juk van schuldgevoel leefde staat dan ook voor het grootste existentiele dilemma . Hij moet zijn hart laten spreken, hetgeen hij al jaren probeerde te vermijden “Show me boxer with all hart and I’ll show you a loser” zei hij, zijn sport liet hem toe harteloos te zijn als dekmantel voor zijn gebroken ziel. Beiden hun boksleven is hun medicijn voor de realiteit want in boks kunnen ze alles zijn wat ze in het echt niet zijn, ze zijn immers beiden goed, zorgzaam en trouw. “ They say everything in boxing is done backwards”, net dit stond hun toe te overleven.

Deze schitterend belichte film gevuld met met acteertalent en korte kernachtige dialogen krijgt dus op het einde een existentiële wending.. En zo kan het gebeuren dat een boksfilm transformeert tot een doordringende observatie van wat het betekent te leven. Eastwood ontdoet zich van alle Hollywood franjes en evolueert tot waar cultregisseur, en blaast zo een nieuwe wind binnen het kaskrakermilieutje. Een wind die ik wel weet te appreciëren en ik hoop u ook.

Print Print

Geef een reactie




No comments yet.

About

Over deze Blog

We mogen hierbij niet enkel naar de dingen kijken zoals ze zijn en ons afvragen: waarom? Het is hoog tijd om nieuwe ideeen te lanceren en ons af te vragen: waarom niet?

Peter’s Twitter
 
RSS